Franz Von Stuck...

Härom veckan hittade jag en underbar bok om Jugend som jag köpte och bläddrar i så fort jag kan. Idag Fastnade jag lite för Herr Von Stuck. Han målade mycket naket och en del väldigt groteska motiv.(mythologi och Femme fatales) Vilket är något som jag inte alls gillar i vanligt fall, men jag känner ändå för att få lyfta fram Karln lite. Jag tycker bland annat hans självporträtt här nedan är enastående!



Franz Von Stuck var ju såklart Tysk! Och verkade runt sekelskiftet 1800-1900.
Det vill säga den period då Jugend blommade som härligast. 1889 ställde han ut sin "Guardian of Paradise" på
Munich glass Palace och vann GULD minsann!Sen banade det bara iväg i full fart...



Tro inte att han höll sig bara till målning. Nej han var nog inne och nosade på det mesta som kom i hans väg innom konsten. Han lärde till och med ut konst. OCH designade sin egen studio med möbler och allt. Dessa möbler var sedan med på världsutställningen i Paris 1900. Där han återigen kammade hem ett GULD. Vilken guldgosse! Här bjuder jag på min favorit, den är så sjukt vacker. Vill ni se det groteska och nakna får ni leta på egen hand!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0