De dör som flugor...

Ja, problemet med att gilla det som var förr är att nästan varje vecka är det någon man beundrar och älskar som dör. Denna månad har 2 storslagna och unika kvinnor lämnat oss.

Först ut var Yma Sumac. Kanske inte den mest välkända kvinnan, men hon är KULT! och så är det bara.
Hon föddes i Peru 1922 och hette från början (håll i hatten nu) Zoila Augusta Emperatriz Chavarri del Castillo... (jag som tyckte jag hade ganska många namn haha). Hon bosatte sig 1946 i Usa. Denna kvinna bemästrade de flesta olika oktaver och vokaltekniker och vad det nu heter, hon är enastående och jag känner inte till någon som än rör sig på hennes nivå när det kommer till detta.
Och är det inte spännande att hennes mor Ima Sumack Emilia Atahualpa Chavarri del Castillio kan ha härstammat från Atahualpa,den siste Inka kungen. Jo jag säger då det, Yma Sumac! En kvinna att minnas...



Och så var det Miriam Makebas tur, en kanske lite mer välkänd kvinna, alla känner ju till Pata Pata.
Här väljer jag att visa en annan video som jag tycker är maffig. käääääänsla...



Jag trodde det var ett skämt, men det är det visst inte. Miriam föddes till (Nu får ni verkligen hålla i hatten!!!)
Zenzile Makeba Qgwashu Nguvama Yiketheli Nxgowa Bantana Balomzi Xa Ufun Ubajabulisa Ubaphekeli Mbiza Yotshwala Sithi Xa Saku Qgiba Ukutja Sithathe Izitsha Sizi Khabe Singama Lawu Singama Qgwashu Singama Nqamla Nqgithi.
Miriam Makeba är också en kvinna att minnas, inte bara för hennes otroliga röst utan också för att hon var verksam mot apartheid. 1959 var hon tvungen att lämna Sydafrika efter att ha medverkat i en film mot Apartheid, Come back Africa hette den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0