"The bad hair day law"

Visste ni att det är förbjudet att som tjej ha mössa (eller något annat som täcker håret) innomhus i Franska skolor? Ja, det har såklart med religion (slöjor) att göra. Och jag som varken är religös eller speciellt politiskt engagerad ska inte fördjupa mig mer i det här, här och nu.. Men jag ville bara skriva om detta för det är ganska så absurt om man titta från ett icke religiös perspektiv.
Detta pratade min föreläsare om i Torsdags efter att vi kollat på Grey Gardens..
I Frankrike kallar många unga flickor denna lag för "The Bad hair day law". Många ser denna lag bara som ett förbud för flickor/kvinnor att ha dåliga hårdagar. Denna lag "tvingar" istället dem att spendera timmar (som kan spenderas på annat, Studier?) på att styla sitt hår.
Jag reagerade på detta då jag själv väldigt ofta, vid lata dagar, snurrar något runt huvudet för att dölja mitt smutsiga eller risiga hår..


(little Edie)

Nåja, vi pratade om headscarfs, grey garden, high fashion kontra Hijab. Föreläsaren glömde bort (enligt mig) att berätta om 30-40-50 talet då turban var VÄLDIGT High fashion. Ja hur egentligen det orientaliska präglade modet genom hela första halvan av 1900-talet.
Här bjuder jag på en liten Headscarfs orgie..Jag tycker det är mycket vackert, religiöst eller ej...


(Missoni fall-09)


(Indonesian muslim fashion show)





Intressant liten film gjord av Yasmin Moll om muslimska kvinnor i new York. Många muslimska designers...

"Fashioning Faith" by Yasmin Moll from Sabrina Enayatulla on Vimeo.


.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0