Stockholm i mitt hjärta...

... ja det är absolut ingen hemlighet att jag älskar Stockholm! Varje gång jag tuffar ut ur tunnlarna vid slussen och solen ligger på känner jag alltid för att börja nynna på Lasse Berghagens gamla slagdänga "Stockholm i mitt hjärta".
Och nu ska jag faktiskt tipsa om böcker!
Jag läser ytterst sällan. Jag klarar inte av att läsa skönlitterära böcker och svenska har nog aldrig varit mitt starka ämne. Men jag älskar historia och Per Anders Fogelströms arbete med Stad-serien är mer än beundransvärd!



Per Anders dog 1998 mitt under arbetet med en roman om Östermalm..Det är så tragiskt när storheter slits ifrån sitt arbete..

Älskar ni stockholm och vill ha en inblick i hennes historia måste ni bara läsa dessa. Det handlar om fem böcker där man får följa människors öden under ca 100 år.
"Mina drömmars stad" är den du ska börja med.



Katarina-hissens födsel är med i bok nummer två, "Barn av sin stad". Såhär såg hissen ut 1901.

Kommentarer
Postat av: Maria

Om du älskar "Stad"-serien så tycker jag även att du ska läsa Fogelströms "Barn"-serie (Vävarnas barn, Krigens barn och Vita bergens barn). Den utspelar sig från 1700-talet fram tills dess "Stad"-serien börjar och han har flätat samman serierna så att vissa personer återkommer i båda serierna. Även det är en fantastisk romansvit.

2009-05-25 @ 11:16:38
URL: http://www.myspace.com/Eviltoothfairy1979

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0