Stickad scarf..

...har tidigare visat en stickad scarf jag knåpade ihop. Nu ska jag dela med mig av mönstret till er alla..med lite ändrigar jag gjort för att få den finare..
Viktigt är att man stickar ganska tätt så att den blir lite styv, så den inte hänger rakt ner och ser ledsen ut. Alltså tunna stickor! och normal tjockt garn..


Lägg upp 3 maskor på stickor nummer 2,5 och sticka rätstickning (alla maskor räta alla varv).
Öka en maska i slutet av varje varv. Då man fått 11 maskor stickar man rätstickning de första
och sista 5 varven. maaskorna i mitten stickas nu i mönster stickning.
1 v. *1 rm, 1 am* upprepa från*
2 v. *alla maskor räta*
Fortsätt öka en maska i var sida tills du är uppe i 47 maskor. Öka sedan bara 2 maskor vart annat
varv tills du är uppe i 51 maskor.  Sticka sedan som tidigare fast utan ökningar. i ca 10 cm.
Flytta sedan över varannan maska till en annan sticka och sticka resår 3 cm (1 rm, 1 am) med
halva antalet maskor. lämna sedan dessa och sticka likadant på de resterande maskorna.
Sticka sedan ihop dessa maskor, först en maska från ena stickan och sen en från den andra.
Man fortsätter att sticka resår i ca 40 cm (eller hur långt du själv tycker passa till din hals, den
ska sitta ganska tajt).
Dela sedan upp maskorna igen på 2 stickor och sticka resår i 3 cm så som du tidigare gjort.
Sticka ihop alla maskorna som tidigare och fortsätt sedan med mönster stickningen i 10 cm.
Och avsluta sedan arbetet så som du påbörjade det. Fast man stickar ihop 2 maskor på var sida
istället för att öka. När 3 maskor återstår maskar man av.
KLART!





Ni får jätte gärna visa mig era resultat, det vore kul! Lycka till...


.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0