Lite udda historia: del 1, Scrimshaw.



Scrimshaw är namnet på en konstform som startade i början av 1800-talet. Hantverkarna i detta fall var
Val-fiskare, och materialet var biprodukterna av deras fångster.
En ganska rå och hemsk konstform när man tänker på det, men jag kan inte låta bli att charmas. Jag tänker tillbaka på dessa grova val-fiskare som stunddels troligen var jätte uttråkade. Hur de då satt och rispade sina minnes märken.
Och man får komma ihåg att det inte var förbjudet att jaga val på den tiden.

 

Paul Baxendale har en charmig blogg som är värd att kolla in, och där har han gjort en fin fin guide till hur man själv kan bemästra denna fantastiska konstform. Klicka på länken här för att komma dit. Scrimshaw tutorial
Tyvärr så är det nog lite knepigt att hitta material, val och mammut är ju inte direkt vanligt i sverige...
Men man kan nog få tag i ganska mycket horn. Man kan även använda renkokta ben från diverse djur. Men då jag är vegitarian vill jag helst slippa den proceduren....
De gamla sjöfararna använde såklart sig inte av fotopapper vid överföring av bilder. Utan de svartade troligen ner hela ytan och började rispa fram diverse motiv från minnet. Det är ju det som är så charmigt, råheten i det hela....


(alla bilder är funna på ebay)


.


Kommentarer
Postat av: Bea

Fint, nördigt och bildande blogginlägg! Hade aldrig hört talas om Scrimshaw.

2009-10-26 @ 23:23:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0