Tänk om Josephine Baker skulle hoppat från balkongen..

...Ja för det var nästan så det höll på att bli, några timmar innan premiären av "La Revue Négre", i Paris 1925.
Ja ni vet, Josephine Baker. Den Afro-Amerikanske dansösen som slog ned som en komet i Frankrike.
När jag gick en liten kurs nyligen på universitetet som hette "Flärd och Film". Pratade vi mycket om Josephine Baker och jag lovade mig själv att läsa allt jag kunde hitta om henne. Så jag började med att önska mig en bok i julklapp och den läser jag nu. Och där läste jag om detta spektakel! Att det kunde ha tagit slut innan det ens hade börjat! Gode Gud! Och allt pga lite kärleks trassel och slarvig användning av en hårprodukt.



Jo ni vet, Josephine hade många älskare och en av dessa var otrogen mot henne precis när de kommit från USA till det nya landet. (Han var gift och var otrogen mot sin fru med Josephine och var sen otrogen mot sin älskare med andra kvinnor, pust) Detta upprörde henne enormt. När hon kvällen innan premiären gick för att lägga sig så smorde hon in sitt hår med ett medel som skulle göra det rakt. Grejen var bara den att hon glömde att läsa på förpackningen att det skulle tvättas ur. Så när hon vaknade upp på morgon hade medlet brännt av stora delar av hennes hår.
Detta fick bägare att rinna över och Josephine försökte fly från premiären, hem till några vänner där hon var på väg ned från balkongen...Jisses vilket drama. Men en modig man drog henne in i säkerhet igen, och det kan ju vi och hela världen tacka gud för!



Bilderna har jag lånat från Music2MyEars Flickr.


.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0